fredag den 22. december 2017

Kort før Jul.



”Er du Julemanden hamselv?”

”Nej, desværre, eller heldigvis,
havde jeg nær sagt.
Jeg står såmænd her udenfor mit hus
for at få en smøg.”

”Skægget har du i hvert fald,
men man skal jo ikke skue hunden på hårene.
Jeg skal sige dig, jeg så ham i går
på nattehimlen.
I sin kane og med rener spændt foran.
Måske var han ude for at orientere sig
før gaverne skal endelig fordeles.
Det er jo ganske overvældende mange,
det drejer sig om. 
Men på den afstand kunne jeg
selvfølgelig ikke se hans ansigt tydeligt,
derfor spurgte jeg.”

”Hæ, hæ, du tror altså på Julemanden,
kan jeg høre?”

”Ne,j, naturligvis ikke. Men der ER nu mere
mellem himmel og fjord. Såhhh.”

”Har du hørt, at Bjerget rejser sig
på fire gloende pæle julenat?
Så holder nisserne, elverne og alferne julefest der.
De gloende pæle lyser smukt,
og samtidig holder de bjerget oppe,
og desuden er tusindvis af stearinlys tændte.”

”Nej, den slags tror jeg selvfølgelig heller ikke på.
Men det skulle nu alligevel være ganske festligt,
har jeg hørt fra en, som selv har været med.”

”Nå, jeg må ud og købe det sidste ind,
inden butikkerne låser og lukker
for selv at holde jul.
 Så jeg vil ønske dig en rigtig god
gammeldaws Glædelig Jul.”







Ingen kommentarer:

Send en kommentar