onsdag den 2. maj 2018

Metaforer og andre udfordringer.




Man forregner sig, hvis man forventer, at metaforer forstås af alle. Bruger man metaforer, er der det problem, at de også kan være misforståede af afsenderen, som måske forventer, at andre deler ens ”forståelse.”

Kunstneriske metaforer behøver ikke være udtrykt i tydelige symboler. De kan iklæde sig lys, skygger, klarhed, abstraktioner og endvidere effekter, som umiddelbart let fortolkes som sjusk, hvis de ikke ligner et fotoshoppet skilderi. Selv et ”skævt” penselstrøg kan bære en hensigt, og beherskes kun af en mester, hvor projektet lykkes. Mange kunstnere har forståelse for dette og forsøger at nærme sig de behov og krav, billedet selv udvikler hen ad vejen.

Mister man modet på forhånd, bliver man aldrig avantgarde-kunstner. For mod skal der til, fordi der er mange kløfter at falde i, og fordi der ofte er ringe sigtbarhed. På en cirkel, hvor der både findes genialitet og dumhed, må man bevæge sig rundt, og de to yderpunkter er ikke definerede. Det er som at passere en kløft med en svajende hængebro uden gelænder.

Avantgarde (fra fransk "militær fortrop") er et udtryk om billedkunstnere, musikere, forfattere, politikere og andre, som eksperimenterer med avancerede idéer. Formålet var at udfordre publikums norm for opfattelse af verdenen, hvor man er på forkant med udviklingen med nye og anderledes idéer. (Afskrevet fra Google).

Picasso var dristig, da han udfordrede skønmaleriet med sine kubistiske ”forestillinger.” Mange beskuere blev vrede, fordi de ikke forstod det, men kun forstod og anerkendte deres egen overlegne indsigt.

Og sådan fortsætter det.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar