Maleren
betragtede et bogtrykt udsnit af da Vincis maleri og tænkte:
”Han var
mesterlig. Hvordan mon han fik de farvetoner frem?”
Han kunne
læse om det, for han vidste godt, ”de gamle” maleres metoder var grundigt
omtalte, men det fandt han ikke interessant. Det havde været deres gebet, og for
ham ville denne udfordring være kedelig.
Nej, det
interessante lå i at eksperimentere. Og snart tonede et fint portræt frem, uden
da Vincis glød. Han forsøgte at sætte farver sammen, som kunne imitere den, men
det var og blev bare et ret pænt portræt. Han stillede penslerne i vand og
ville forlade arbejdet, for det havde allerede været temmelig anstrengende, og
en længere pause var tiltrængt. Inden han kom ud ad døren, hørte han da Vinci
kalde mentalt:
”Prøv at…”
Der var ikke
ord i opfordringen, men budskabet var alligevel til at forstå, så han prøvede
at følge det. Det blev heller ikke tilfredsstillende, så han ville atter
forlade arbejdet en stund.
Den samme
procedure gentog sig, og til sidst var han så træt, at armene nåede gulvet, men
så længe der blev ”kaldt,” ville han forsøge, for han anede, at forslagene
ville stoppe, i samme øjeblik han ignorerede dem.
På denne
måde gik nogle dage, og til sidst blev han så ked af arbejdet, at han malede
det hele hurtigt og løst over, med de farver der lå nærmest på paletten. Så bar
han billedet ned i sit kælderrum, hvor det kunne ligge og tørre, så han en dag
kunne male noget andet ovenpå.
Et årstid
senere fandt han det tilfældigt igen og erindrede det Sisyfosarbejde, han havde
lagt i det. Han tænkte på, hvor meget der var bundet under overfladen, og fik
så pludselig en ide: Han bar det op på atelieret, tog en klud, dyppede den i
terpentin og forsøgte at gnide det øverste lag af. Det gamle portræt tonede
langsomt frem, og nu var det som om, det begyndte at ligne det, han havde været
ude efter. Overhovedet ikke på da Vinci niveau, men en anelse derhen ad.
Nu gned han,
som om han malede med kluden, for ikke at fjerne revl og krat, og så var billedet
næsten så godt, som han var i stand til at lave det, med lidt forsigtig, men
målrettet, viderebemaling her og der. Det blev lagt til tørre, og senere
ferniseret, for nu følte han, det var for godt til at male over. Han
overvurderede det dog ikke, men havde lært en del, han kunne sætte pris på, men
som var vanskeligt at sætte ord på, så her stopper denne beretning.
Olie på opklæbet lærred.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar