Et håndholdt
fotografi kan være fremkaldt fra en film i analog teknik med lys og kemikalier,
og et andet kan være optaget og printet ud digitalt. Fotografierne ser måske
ens ud, men deres oprindelse stammer fra to verdener, som forklares vidt
forskelligt.
Nogle
mennesker holder afstand til lyrik, associationer, analogier, metaforer samt
surrealistiske ordbilleder og malerier. De kan forsøgsvis sammenlignes med schweizerure,
mens ”kunstnerne” så kunne sammenlignes med atomure, og når de førstnævnte beder
om en forklaring på eksperimentel lyrik, abstraktioner eller surrealisme, kan kunstnerne
lige så godt skifte emne først som sidst.
For vedkommende
bliver nemlig ved med at vurdere forklaringer ud fra schweizerurets logik, mens
kunstnerens perspektiv ikke nødvendigvis er logisk, da intuition og kreativt
overflod spiller i en anden boldgade end intellektets velsmurte tandhjul.
Visse
atomure arbejder med en nøjagtighed på 10 i minus trettende potens, og en
nøjagtighed, der svarer til en afvigelse på 1 sekund på 1 million år, hvilket
rækker ud over almindelig interesse, og schweizeruret anser dette for nørdet. Kukuret
betragter divergenserne som optrækkeri og har ikke tid til det pjat. Det er på Facebook
døgnets fireogtyve timer, hvor det giver sit besyv med hver halve og hele time.
Atomuret danser
lydløst med soluret, men ikke så godt med schweizeruret og kukuret. Selv en
dreven danselærer ville ikke kunne få dem til at vinde som par, i ”Vild Med Dans.”
Der kunne nok kun opnås en fem-seks point, omend de fremførte ”Timernes Dans” med
stor nøjagtighed. For den ville være uden kunstnerisk indføling og finesse.
Nogle mener, divergenserne opstår, fordi der aldrig hviles. Dette gælder dog
ikke for soluret, som siger: ”Hver ting til sin tid,” og passer sin regelmæssig
søvn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar