torsdag den 7. juli 2016

Når penge kommer til kort...



”Jeg har aldrig kontanter på mig mere. Det giver mig en følelse af frihed bare at bruge kortet.”
”Så kan du altså handle med gud og hvermand, bare det digitale fungerer?”
”Ja, i hvert fald når gud og hvermand har en smartphone.”
”Nåh ja, det har alle jo. Alle som har deres sansers fulde brug og har lært at læse. Hmm… Jeg bruger kun tanter, altså kontanter. Men så kan man jo ikke detailkontrollere, hvad jeg bruger, og hvor jeg er. Det er måske en anden form for frihed. Selvfølgelig kunne man melde sig ind i overvågningssamfundet, hvor penge er vekslet til tal og kodeord. Det giver tryghed og frihed, kan jeg forstå, … så længe man altså tør stole på det digitale, og på de der kan overvåge ens handlingsmønstre.”
”Hvis kendskab til ens private forhold bliver misbrugt, træder retssystemet da til. Bare rolig. Det du antyder, er forbudt ved lov.”
”Nåh, ja men så kan jeg jo være helt rolig. Og jeg kan lige så godt slagte min sparegris. Den giver ingen mening mere.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar