søndag den 8. januar 2023

EN HEL KRONE I OVERSKUD

 


 ”Har du hørt den om Olsen Banden, der ville overnatte på det samme hotel?”

 

  ”Nej, der er ingen klokker der ringer sådan umiddelbart.”

 

  ”De gik hen til receptionen og bestilte et værelse hver. Det bliver tredive kroner, sagde receptionisten. De betalte, fik hver sin nøgle og gik. Så kom receptionisten i tanke om, at hun havde taget for meget og kaldte på piccoloen. Du må give de tre penge tilbage. Deres værelser kostede kun femogtyve kroner tilsammen. Her er fem enkroner. Smut op og aflever dem.

  Piccoloen blev lidt usikker på vej mod gæsternes værelser. Fem kroner til tre? Så besluttede han sig hurtigt: De får en krone hver, og så er den pot ude. De to tiloversblevne kroner stak han i sin egen lomme.  

  Så nu ser regnestykket sådan ud: De tre gæster har betalt ni kroner hver, og tre gange ni er syvogtyve. Piccoloen stak to kroner i lommen. Syvogtyve plus to giver niogtyve. Hvor er den sidste krone så blevet af?”

 

  ”Det kan jeg ikke overskue, men for lige at tage et sidespring og abstrahere fra problementikken: Plager eftervirkningen af julefrokosten dig stadig?”

 

    ”Ja og nej. Når sprutten går ind, går forstanden jo ud, og så kan det være svært at holde etiketten.”

 

    ”Da jeg selv gik til julefrokoster, kom jeg sjældent længere end til silden. Der blev skålet hele tiden, så de sild jeg fik ned, kom i hvert fald ud på dybt vand, om jeg så må sige, og jeg tror, jeg har sagt et eller andet specielt til min borddame, for hun rødmer og fremviser et uudgrundeligt smil, hver gang vi ser på hinanden. Men nu er hun på barsel i nogle måneder, så det behøver jeg ikke at fundere over mere.”

 

  ”Du åbnede måske døren til borddamens hjertes forkammer, om jeg må udtrykke det poetisk.”

 

  ”Sjovt du siger det. Hun bor nemlig på Forchhammersvej.”

 

  ”Nå, men Godt nytår igen igen. Der kommer bussen til Silkeborg, og den venter ikke.”

/J.W.



 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar