tirsdag den 2. juni 2015

Smagsprøver.


Alf og Elvira sad og småsnakkede. ”Skal vi flyve og fare, eller skal vi sejle vores egen sø?” Alf kiggede på Elvira uden at dreje hovedet, for han ville ikke se alt for interesseret ud. Elvira havde det med straks at tage førertrøjen på, hvis hun blev spurgt for direkte om noget.

Elvira drejede sig frontalt mod Alf og kiggede ham i øjnene. ”Begge dele, smukke. Man skal ikke lade sig nøje. Det har jeg nøje overvejet, og overvægten kom til at ligge på kompromisset, da jeg ikke mere forveksler kompromiser med vægelsind. Det er nemlig meget sværere at tage højde for flere muligheder end bare sige, ’det skal være dit eller dat’ for at vise man er handlekraftig. Den slags handlekraft giver både undervægt og overvægt på sigt. Så vi sejler.”

”Nå, nu havde jeg ellers lige sat næsen op efter en flyvetur.” Alf så skuffet ud. Hvis de ikke kunne diskutere sig frem til en beslutning, følte han, at det hele sejlede, og så fik han behov for at komme opad og få overblik. Elviras beslutning forekom ham også lidt inkonsekvent.

”Er der ikke alternativer?” Elviras blik kiggede indad, for den retning havde ikke været i spil endnu.

”Den fortryllede sofa, Elvira. Den kan være en udvej. Lad os slænge os i den og se, hvad der sker. Så kan vi jo tage den derfra.”

”Det tør jeg ikke. Det er for farligt. Så bliver både flyveren og båden nok stjålet. Og så går det for os, den samme vej som vinden blæser, eller hønsene skraber, mens de andre føler, de er på vej mod en eller anden gylden destination.”

”Er der ikke nogen, vi kan spørge? Nu føler jeg mig på herrens mark.” Alf ville gerne have et råd, han kunne se fornuften i.

”Jo, spørg Grækenland. De har råd, selv om de påstår, gode råd er for dyre. Nej lad os kigge indad og følge vore mavefornemmelser. Det siger feerne, er det sikreste.”

”Ok, lad os rette os efter vore mavefornemmelser. Så skal vi bare lige blive enige om, hvorvidt vi skal følge dine eller mine mavefornemmelser.”

”Ja, selvfølgelig. Kom, supermarkedet lancerer et nyt koncept i denne tid, og så er der masser af smagsprøver. Hvad vi beslutter, er nemlig kun spørgsmål om smag og behag. Og hvor svært kan dét være? Kom nu bare med og stik mig så lige førertrøjen.” 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar