fredag den 30. januar 2015

"Hello there insider..."



"Dr. Livingstone formoder jeg?”

”Nej, nu pjatter du. Jeg er ikke doktor, og jeg hedder ikke Livingstone.”

”I know. Men der er lidt stemning over disse ord, og så har vi ligesom brudt isen. Du har formentlig læst om min svoger, Jonathan, som hedder Livingston til mellemnavn?”

”Det har jeg for mange år siden. Den var skøn.”

Ja, bestemt. Har du tænkt over, vi måger også har lagt fjer til flere sange? Vi har inspireret poeter i mange år, fordi vore vingesus sætter gang i fantasien og får poeter og rimsmede til at tænke i skæbnetunge baner.  Fiskerpigens sang, for at nævne en enkelt, har fået mange tårer til at trille, når Giro 413 har formidlet den. Om sømanden, som var formodet druknet, fordi hans skib gik ned, som pludselig står i døren og synger, at skæbnen var ham nådig. Ja, jeg kunne blive ved.”

”I måger er da også musikalske. Jeg har ofte set, I står og stepper på det fugtige græs.”

”Hæ, narj, jo vi er musikalske, men når vi stepper, som du kalder det, påkalder vi regnormene. De kan være lidt tunge i røven, men når vi bearbejder overfladen, dukker de frem for at se, hvad der er på færde. Og det er hele vores strategi baseret på. Men ellers kan jeg godt lide at svæve på gode opvinde ved havet, og så tage en målrettet dukkert en gang imellem, når der er chance for bid.”

”Ja, det har jeg set mange gange. Det er vel ligesom ørnene gør det?”

”Jo, det kan man godt sige. Nu du nævner ørne: Jeg har set flere oppe i Vendsyssel. De er flotte, synes jeg. Og hvis der er noget reelt om det der reinkarnation, så vil jeg ansøge om at blive ørn næste gang, jeg er i den boldgade. Men nu vil jeg lette, for det ser ud som om din nabo har stillet nybagte boller til afkøling oppe på sit altanbord. Når hun smutter ind, vil jeg synge: Boller op, boller ned, boller i min mave. Så kigger jeg forbi igen om en god måneds tid, når fastelavn står for døren, og så har jeg Alfred med. Jeg har lovet den lille alf en flyvetur, bare han lover at holde godt fast. Han elsker nemlig fastelavnsboller. Og vi plejer altid at kunne finde lidt rester hist og her. Sidste år fandt jeg en papæske med seks stk. i. Jeg tror, de var faldet ud af en cykelkurv. Vi har blik for den slags og hjælper gerne med til at rydde op, så der ikke ligger kasserede madpakker, halve burgere og pommes frittes og flyder. Jeg sørger dog for at få en alsidig kost og får frisk fisk mindst tre gange om ugen. Ha’ en go’ dag.”




Ingen kommentarer:

Send en kommentar