lørdag den 17. august 2013

Alicorn og Pegasus.

Freja blev engang spurgt af en lille pige, som havde været så heldig at møde hende lige der, hvor årets femte regnebue fik jordforbindelse:
”Er Pegasus en hingst, og er Enhjørningen en hoppe eller omvendt?”
”Det spørgsmål ligger ikke lige til mit højreben,” svarede hun, ”men spørg Muserne. De ved vist noget om den slags. Jeg kender kun til Helhesten, og det er nok en helt anden sag.”
”Ja, det er de to bevingede heste, som har vakt min nysgerrighed,” sagde pigen. ”Heste med vinger? Jeg siger dig, for mig er det næsten utænkeligt. Min far har to heste, Musse og Peter, og de bliver brugt til at spænde foran ploven og foran vores lille tospændervogn, når vi skal hente roer, eller når vi skal i kirke. Så bliver der lagt nogle brædder med sammenfoldede sække til at sidde på. Der er nemlig to mil til kirken, og så langt vil vi ikke spadsere. Der er også mere anstand i at køre med tospændervogn end i at gå, selv om vi ikke er de fineste her på egnen. Lidt kan man da gøre for at knejse med nakken en gang imellem, om end nogle peger fingre ad os. Dem fra de store gårde med flere skorstene, ser næsten ikke på en husmand med kun to heste, men vi lader som ingenting. De har sikkert også deres at tumle med, når de er indenfor hjemmets fire vægge.”
”Der kan Helhesten ikke være med,” sagde Freja. ”Den har i øvrigt også kun tre ben, men kan så til gengæld prale med at ligne et genfærd, hvis det altså er værd at prale med? Den er i hvert fald noget særligt på sin egen måde. At blive begravet levende under en kirke, før den bliver bygget, for at bringe kirken lykke, er lige uhyggeligt nok for mig, men måske netop derfor kan Helhesten spå om kommende dødsfald i familien, hos den der ser den.”
”Kan du ikke spørge Muserne fra mig? Når du kan teletransportere, eller hvad det hedder, dig på Bifrost, kan du vel også faxe, eller noget, til Muserne?”
”Jeg kan hrymfaxe til Muserne, når Rimfaxe har trukket månen over himlen. Men så skal jeg spørge ham, inden han har fået seletøjet af. Ellers bliver han knotten og gider ikke det fixfaxeri.”
”Ih, tak skal du have, kære Freja. Jeg sender dig en venneanmodning på fb, fordi du er så god ved mig. I mellemtiden vil jeg spekulere over, om jeg helst vil ride til kirke på Alicorn eller Pegasus. Og når det er afgjort, skal du se et flot profilbillede, jeg får. Så vil herremændene glo ders øjne ud af hovederne og tage deres hatte af for mig. Hils deroppe og sig, jeg synes godt om jer alle.”
”Det skal jeg gøre, men jeg tror, uden at du må hænge mig op på det, at Pegasus er hingst, og Alicorn er hoppe. Jeg ville vælge hingsten, fordi den så ikke har horn i panden, da det horn kan misforstås. Folk er afsindigt overtroiske, selv om de slet ikke er bevidste om  det. I guder, hvor vi korser os, når vi ser, hvordan mennesker på denne klode kan finde på at gebærde sig. Nåmen, Hil dig, kære. Vi snakkes, næste gang regnbuebroen tilbyder passage. Jeg skal bare huske mit rejsekort og ikke glemme at tjekke ind og ud. Ellers koster det kassen. Måske besøger jeg dig igen, når Ole Lukøje har været der, og du atter drømmer sødt i din trygge kasmarokke.”




Ingen kommentarer:

Send en kommentar