fredag den 23. august 2013

Eventyrlig snik-snak.


”Feer findes ikke i virkeligheden,” sagde alfen og slog ud med begge hænder. Han sad i strandkanten og snakkede med sig selv, og det gik vist helt fint.
”Men jeg synes da godt om, at man fortæller eventyr om dem. Feerne, særligt de gode, er sommetider med i nogle skønne beretninger, og jeg har også selv fortalt historier med feer i.”
”Så kom den onde fe derind…fe derind…fe derind… Det var i eventyret om Tornerose. Hun var sådan et vakkert barn, altså Tornerose, og så skulle hun absolut trylles til at sove i hundrede år. Tænk dig, hundrede år. Det er en søvn der vil noget. Mon hun så var blevet til en gammel dame.”
”Det tror jeg ikke. Men jeg ved ikke mere end dig.”
”Det gør jeg heller ikke.”
”Nu har jeg lige sagt, at jeg foretrækker gode feer. I min optik har de onde ingen eksistensberettigelse. Jeg er så følsom og kommer let til at græde.”
”Du er et pylrehoved, er du. Man må tage det sure med det søde, ellers kommer der ingen kulør på, og så er du ikke til rigtige eventyr, men samler kun på glansbilleder.”
”Jamen Den Grimme Ælling, for ikke at nævne Hans og Grethe, er da ikke til at holde ud. Jeg læser altid kun slutningerne, hvor de elskende får hinanden i enden. Det passer lige til mine hartkorn, hvad eventyr angår.”
”Ja, som jeg siger: Du er et pylrehoved. Nogle forstår slet ikke, at et rigtigt eventyr er en analogi på virkeligheden, og kasserer det som pjat. Men jeg siger dig: Den der kværuleren om, hvad der er virkeligt, og hvad der ikke er, giver mig hovedpine, hvis jeg tager mig af det. Tørre, visne blade, som vinden hvisler hen ad fortovet en efterårsdag, er det bare forfald der skal fjernes hurtigst muligt, eller er det også efterårets gudinde som hvisker lønligt om livets omskiftelser og fortæller dig, hvorfor de er nødvendige?”
”Jeg tror, det kommer an på, om man har et lyttende sind, eller om man lukker munden på, og ørerne for, den  eventyrlige pludren, så man  i stedet kan komme til at fortælle om sig selv.” 
”Hvis jeg synes, at en spade kun er en spade, og ikke kan finde poesi i den overhovedet, så er jeg da vist en skovl.”



Ingen kommentarer:

Send en kommentar