lørdag den 27. december 2014

Godt Nytår.



"Kommer der sne, eller kommer der ikke sne? Vi fik ikke hvid Jul i år, og nu har jeg ikke brug for mere sne. Jeg kører hverken på kælk eller står på ski, så sne og frost kan jeg godt undvære. Det var noget andet, da man var barn, men det er efterhånden et par dage siden, og nu skvatter jeg, bare der er is på en vandpyt med et drys sne over.”

”Sne hører, efter min mening, til på julepostkort. Så kan jeg skam godt se charmen i det. Ja, og så lige den fireogtyvende december. Men ikke mere end at det er til at komme rundt uden en sneplov.”

”Nu fik du mig lige til at tænke på Norge. Jeg har noget familie deroppe.  Admiralen ved Holmenkollen, du ved.  Ja, og Karl Johan, sparkstøttinger, Sæterjensens  Søndag og Store Norske.”

”De kan håndtere sneen deroppe. Og silden med, for den sags skyld. Herhjemme kommer snevejr bag på folk. Bilerne kører med sommerdæk, og mange glemmer at sprøjte silicone på gummilisterne.”

”Nu sagde du, Store Norske. De er fortræffelige, men min kone er mest til de gammeldags modnede. Jeg foretrækker Franske Løgsild. Men de er da gode alle sammen, og så får man lidt fisk i sig.”

”Nogle tror, de har husket siliconen, når de serverer et stykke sildemad til konen. Hæ, hæ, neej, men vi skal have kogt torsk til Nytår. Med gode Vildmosekartofler og sennepssovs.”

”Det er vist ikke noget for de unge.”

”Nej, de vil vel hellere have Sushi og den slags.”

”Ja, kogt torsk med sennepssovs er især noget, vi gammeldags modnede kan lide.”

”Så, nu tror jeg minsandten, det sner. Mor Hulda er gået i gang med at ryste dyner og pudevår. Hvis vi ikke ses inden, så må du have et rigtig godt Nytår.”



Ingen kommentarer:

Send en kommentar