torsdag den 7. maj 2015

"Æstetiske overvejelser."


Grundet lidt ordveksling tog jeg lige en smuttur på Google for at se, hvordan man definerer æstetik/æstetisk. Jeg tvivler på, jeg var blevet meget klogere af læsningen, og måske lidt forvirret, hvis jeg var startet uden den forhåndsviden, jeg mener, jeg har:
”Når man siger, at noget er æstetisk, mener man, at det er forfinet og ædelt, renset for overdreven pragt, tant og fjas. På et renfærdigt, mentalhygiejnisk niveau. Æstetik er læren om det æstetiske. Der skrives, at æstetik er sansning og knyttet til kunsten, og det mener jeg, æstetik sagtens kan være, men ikke altid er. Og æstetik kan være oversanseligt. Det kan være knyttet til alt. Man kan have en æstetisk erfaring, eller opfattelse, af hvad som helst. Fra ord, tanker og følelser til bygningsværker og musik. Er det så ens for alle mennesker? Måske, men det er ikke alle, som bryder sig om det, fordi det forekommer nogle at være for kønsløst, mens andre føler sig opløftede af det.”
Det er nogenlunde sådan, jeg opfatter det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar