fredag den 14. august 2015

"Improvisation?"


Jeg får undertiden spørgsmålet:
”Hvor får du det hele fra?”
Umiddelbart har jeg oftest betragtet spørgsmålet som en cadeau til min bearbejdning af ord og billeder, men måske kan der også ligge i spørgsmålet:
”Finder du selv på det, eller kopierer du?”
Jeg vil svare, at jeg selv finder på det hele, men inspireres af alt, jeg møder og tænker. Nogle gange forstår jeg ikke, hvordan visse udlægninger har fundet vej gennem mit ”system.” Andre gange ved jeg det godt. Ofte glider alle muligheder sammen. Har jeg f. eks. læst et digt eller en historie… eller hørt noget i forbifarten, kan jeg tænke:
”Det er godt. Gid jeg kunne lave noget lige så godt.”
Så går jeg måske i gang og laver noget helt andet, men kraften fra inspirationen driver her min personlige udførelse. Jeg ser et foto, en tegning, en statue eller et maleri, f. eks. på facebook, og printer det ud. Så har jeg et godt forlæg og maler det senere på min måde. Måske kombinerer jeg nogle ting, og det kan også være fra fotos, jeg selv har taget, fra nye og gamle skitser, ellerjeg maler direkte efter levende natur og model. Nogle gange maler eller digter jeg ”ud fra den blå luft.” Det er måske her Muserne kommer, mest føleligt, på banen. Hvem ved? ;)
Jeg laver mine egne udgaver, uanset om jeg er inspireret af Muserne, af andres arbejde, eller om det kommer unikt fra mig selv.
En musiker spiller sjældent udelukkende musik, han selv har komponeret. Alligevel har hver enkelt sit eget udtryk, og mange kan derudover improvisere.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar